maanantai 17. marraskuuta 2008

VN & Anime Arvostelu: Fate/Stay Night

Nimi: Fate/Stay Night
AKA: FSN
Genre: Toiminta, Komedia, Romanssi, Taikuus
Kehittäjä: Type-Moon
Ikäraja: 18+ (AO) / 13+ (VN PC ver. sisältää aikuismateriaalia, kun taas muista se on poistettu)
Julkaistu: VN 26.3.2004 8 / Anime 07.01.2006 - 17.06.2006
Pituus: Erittäin pitkä / 24 Jaksoa
VN Kieli: Japani, Englanti (fanikäännöksenä, tietenkin vaatii alkuperäisen toimiakseen)
Arvostelija: Metdragoid



Fate/Stay Night on Type-Moonin kehittämä ja julkaisema Visual Novelli, josta myös myöhemmin tuli anime käännöskin. Alkujaan Type-Moon oli vain pieni doujin ryhmä, mutta yllättävän suosionsa ansiosta siitä tuli myöhemmin aivan virallinen kehittäjä ja Fate/Stay Night olikin heidän ensimmäinen virallinen tuotoksensa.

Fate/Stay Night kertoo pojasta nimeltä Emiya Shirou, joka ulkoapäin vaikuttaisi aivan normaalilta koululaiselta, mutta todellisuudessa hän on amatööri maagi, jolla on varsin suuri pakkomielle tulla supersankariksi. Näillä molemmilla epänormaaliuksilla on oma alkuperänsä 10 vuotta sitten kaupungissa tapahtuneessa suurkatastrofissa. Shirou oli yksi monista suurkatastrofin uhreista, mutta hän yksin säilyi siitä elossa paikalle osuneen maagin ansiosta, joka myös myöhemmin adoptoi hänet. Tämä maagi, Emiya Kitsurugi myöhemmin kertoi Shiroulle olevansa maagi (yleensä maagit eivät kerro tavallisille ihmisille olevansa maageja), joka pyrki olemaan supersankari, mutta kumminkin maailman todellisuuden vuoksi ei tähän pystynyt. Tämä sai Shiroun, joka tunsi suurta syyllisyyttä, siitä, että oli ainut suurkatastrofin eloonjäänyt, asettamaan toisten ihmisten hyvinvoinnin oman hyvinvointinsa edelle ja täten yrittäen tulla supersankariksi Kitsurugin sijaan. Ja vaikka Shiroulla ei ole lainkaan lahjakkuutta taikuuden suhteen, sai hän kuitenkin suostuteltua Kitsurugin opettamaan hänelle yksinkertaista taikuutta, jota hänkin pystyisi käyttämään. Myöhemmin ennen tarinan alkua Kitsurigi kuitenkin menehtyi ja Shirou jatkoi elämäänsä Kitsurugin omistamassa talossa.
Eräänä tavallisena päivänä Shirou kuitenkin kotimatkallaan törmää kahden Servantin väliseen yhteenottoon, joka johtaa myöhemmin Shiroun vahingossa kutsumaan puolelleen Sabren, joka myös tunnetaan voimakkaimpana Servanttina. Täten Shirou osallistuu vahingossa 7 maagin väliseen rituaaliin nimeltä pyhän graalin sota, jonka tarkoituksena tappaa 6 muuta rituaaliin osallistunutta maagia ja saada haltuunsa yhden toiveen toteuttava pyhä graali. Pyhän graalin sota ei kuitenkaan ole aivan tavanomainen rituaali, vaan siinä käytetään aseinaan 7 Servanttia, joista kukin rituaaliin osallistuva maagi, joista myös käytetään nimitystä Mestari, kutsuu puolelleen yhden. Nämä 7 Servanttia on myös jaoteltu luokkiin Sabre, Archer, Lancer, Rider, Caster, Assassin ja Berserker, nämä kuitenkaan ei ole näiden voimakkaiden olentojen oikeita nimiä, vaan käytetään peittämään heidän oikeita nimiään. Todellisuudessa nämä Servantit ovat maailmaan nimensä jättäneitä sankareita ja heidän nimensä tietäminen saattaisi tuoda etua, jos vastustaja tietäisi sen. Alkujaan Shirou on vastahakoinen osallistumaan tähän kyseiseen sotaan ideaalinsa takia, mutta opittuaan, että 10 vuotta sitten kaupungissa tapahtunut suurkatastrofi oli pyhän graalin sodan aiheuttama, päättää Shirou estää vastaavanlaisen katastrofin tapahtumasta. Täten tarina seuraa Shirouta ja hänen toimiaan tässä rituaalissa.


"I ask thou, are you my master" Sabren ja Shiroun ensikohtaaminen

Fate/Stay Nightin voisi sanoa jakautuvan tarinallisesti kahteen erilaiseen osioon, joka päiväseen elämään, jossa Shirou viettää aikaa tapaamiensa henkilöiden kanssa, sekä toiminnallisiin ja juonipitoisiin kohtauksiin, joissa tarina etenee. Tarinan joka päiväset kohtaukset ovat varsin komediallisia ja tuovat mukavaa piristettä tarinaan, joka paikoitellen on synkemmän puoleinen. Nämä kohtaukset saavat varsin usein lukijansa nauramaan parhaimmillaan, mutta paikoitellen ne ovat myös varsin tylsiäkin, ainakin sen jälkeen kun aletaan kokata sen tuhannen ja sadannen kerran. Vaikka nämä osiot keskittyvätkin tavalliseen elämään on niissä myös kokoajan menossa pientä ja tarpeellista juonenkehitystä taikka varjostusta. Mutta silloin kun tätä ei tapahdu, niin olisi toivonut paikoitellen hieman vaihtelua tapahtumiin. Kontrastina näille joka päiväsille tapahtumille on toiminta kohtaukset, jolloin alkaa todellakin tapahtua ja juoni etenee suurin harppauksin, kokoajan jatkuvan menon keskellä. Suurimmaksi osin Servanttien väliset yhteenotot ovat varsin adrenaalipitoisia ja vauhdikkaita, joissa tulee varsin hyvin esiin monien Servanttien eri ominaisuudet, ja taistelevat välillä mestaritkin keskenään. Näiden kahden kerrontatyylin avulla on tarina helppo jakaa 4 osaan, alkuesittelyyn, joka keskittyy Shiroun joka päiväseen elämään, josta siirrytään ensimmäiseen toiminta jaksoon kun Shirou kutsuu Sabren puolelleen. Tämän loputtua se siirtyy hiljaisen kehityksen vaiheeseen, jonka joskus toivoisi kestävän vähemmän aikaa tai olevan mielenkiintoisemmin kerrottu ja jonka jälkeen juoni siirtyy loppu rykäykseen, jossa taas alkaa tapahtua vauhdilla. FSN on myös jaettu 3 eri tarina lohkoon/reittiin, jotka jokainen kertovat varsin erilaisen tarinan. Ja mille näistä kolmesta reitistä joutuu, riippuu pelin alkuvaiheissa tehdyistä valinnoista, mutta on silti huomattavaa, että reitit on luettava progressiivisessa järjestyksessä. Vaikka jokainen reitti keskittyy eri sankarittaren ympärille, on jokaisella reitillä myös toinen tarkoitus, nimittäin kertoa miten Shirou elää ideaalinsa mukaisesti. Fate reitti kertoo kuinka Shirou elää ideaalinsa kanssa muuttumattomana, kun Unlimited Blade Workd kertoo kuinka hänen täytyy tehdä kompromisseja ideaalinsa suhteen kun se kohtaa todellisuuden. Kun viimein Heavens Feel kertoo kuinka Shirou heittää vanhan supersankarin ideaalinsa roskakoriin, jonkin tärkeämmän puolesta. Toisin sanoen jokainen reiteistä kertoo eri rakkaustarinan rinnalla myös kuinka Shirou kasvaa ihmisenä.
Fate/Stay Nightin hahmokaarti on myös varsin värikäs, josta löytyy muutamia varsin mielenkiintoisia hahmoja, mutta myös varsin tavallisiakin. Shirou itse ollen hyvä esimerkki kummastakin. Tämä riippuu hurjasti millä reiteistä ollaan, Faten Shirou esimerkiksi on täysityperys, jonka toimia on tuskallista katsoa, kun taas muilla reiteillä hän on huomattavasti pidettävämpi. FSNnässä on myös suuri määrä huonoja loppuja, missä Shirou kuolee mitä kivuliaimmilla ja mielikuvituksellisimmilla tavoilla, ja usein pelaaja löytää itsensä tallentamassa aina valintakohdissa ja yrittäen saada Shiroun kuolemaan jotta näkisi miten kivuliaasti hän kuolee. Voisi myös sanoa, että FSNnän mielenkiintoinen asetelma on sen yksi kompastuskivistä, vaikka tarinan aikana tapahtuukin varsin mielenkiintoisia taisteluita, kohtauksia ja juonenkäänteitä, jää silti lopuksi toivomaan enemmän tarinan luomien mahdollisuuksien puitteissa.


Archer ja UBW, jonka engrishinen lausunta säe on tullut varsin tunnetuksi joissain piireissä. Ja Shirou "kadottaa" sen vähän väliä.

Alkujaan FSNnän Visual Novellista puuttuu ääninäyttely, mutta jos omistaa myös sen PS2 version, saa tietokoneelle siirrettyä siitä äänet englanninkielisen fani patchin ansiosta., kiitos ahkerien fanien. Suurimmalta osin musiikit onnistuvat tekemään tehtävänsä tunnelman nostajina, vaikka mitään kovinkaan eeppistä ole niiden joukossa. Mainitsemisen arvoista on myös varsin runsas ääniefektien käyttö, jotka saavat taistelukohtaukset tuntumaan varsin hektisiltä niiden oikeanlaisen käytön ansoita, joka hyvin oikeanlaisen efektien ja kuvien käytön ansiosta, saa taistelut melkein vaikuttamaan animoiduilta. Tästä saavutaankin graafiseen ulkoasuun, joka on varsin hillitty. Kaikki objektit ovat yksinkertaisia, mutta ajavat asiansa. Hahmokuvat ja tausta ovat myös sopivaa keskitasoa, olemalla varsin pehmeitä ja istuen hyvin silmiin, olematta ilman minkäänlaista taiteen mestarityötä. Toisaalta tilannekuvat, jotka ovat samaa tasoa, onnistuvat kuitenkin olemaan asteen verran ylempänä, antaen yleensä mainion, sekä vauhdikkaan oloisen kuvan siitä mitä on menossa. Kuten ääniefektienkin kanssa on erikoisefektien käyttö varsin runsasta ainakin taistelujen aikana, luoden varsin realistisen kuvan tapahtumien menosta.


Kotomine (HF) ja Lancer(UBW) eivät päässeet oikeuksiin animessa, mutta VNnän luettua ei voi todeta muuta kuin, että molemmat olivat varsin mahtavia hahmoja.

Fate/Stay Nightin voisi sanoa paikoitellen oleva erittäin viihdyttävää luettavaa ja toisaalta välillä hieman puuduttavaakin, sen epätasaisen kirjoitus asunsa vuoksi, joka paikoitellen tuntuu siltä kuin sitä hieman olisi keinotekoisesti pidennetty. Sitä myös paikoitellen vaivaa Type-Moonin edellisesti teoksesta Tsukihimestä tuttu epäolennainen, sekoileva sekä rikkonainen mumbojumbo kirjoitustyyli. Tämä on kuitenkin suurimmalta osin huomattavissa vain viimeisessä reitissä, jossa se kuvastaakin sopivasti Shiroun mielentilaa, mutta silti ei voi miettiä kuin että eikö sille olisi ollut jotain parempaa keinoa, koska nyt se vain on turhanraskasta lukea. Lisäksi vaikka FSN onnistuukin varsin hyvin paikoitellen käyttämään mahdollisuuksiaan, tuntuu välillä siltä kuin niitä kumminkaan ei olisi käytetty parhaalla mahdollisella tavalla.



Yksi asia johon ei pääse kyllästymään on Rinin moninaiset pilkkaukset Shirousta, sekä Shiroun ja Kotominen välinen nokkapokka


Arvosana: 8

+ Mielenkiintoinen asetelma
+ Osa hahmoista
– Epätasainen kirjoitustyyli

Muuta:
Fanikäännös englanniksi saatavilla täältä



Lisäksi pelistä löytyy pieniäkin asioita, jotka saavat sen tuntumaan varsin loppuunhiotulta, esim. status ruutu joka kerää erinäisiä tietoja servanteistam sekä aseista.


"I have no regrets. This is the only path. So as I pray Unlimited Blade Works"
- Olisi tarvinnut reitin joka olisi ollut yhtä mahtavuutta lopusta alkuun ilman puuduttavia kohtauksia.


Tiger Dojot ovat kuoleman loppujen jälkeen esintyvä apunurkkaus, joka antaa apua oikeiden ratkasujen löytämiseen... Mutta enemmänkin ne parodioivat tarinassa tapahtuvia kohtauksia, rikkovat neljättä seinää sekä antavat tietoutta FSNnän kehityksestä. Nuo olisi halunnut lukea kyllä.





Animesta lyhyesti:

Fate/Stay Nightin anime käännös seuraa suurimmalta osin Fate skenaariota, vaikka paikoitellen lainaileekin pieniä kohtauksia UBW skenaariosta ja muutaman pienen juoni elementin Heavens Feelistä, mutta suuremmin niihin menemättä. Tästä johtuukin, että Shirou päähenkilönä on hieman ärsyttävää katosottavaa naiiviutensa puolesta. Toisaalta voisi sanoa, että anime on hieman kompaktimmin rakennettu kuin Visual Novelli. Tämä siitä syystä että animessa ei ole aivan yhtä paljon joutilasaikaa, muuta kuin alussa, joka on ehkä turhankin hidas. Muutamia kertoja tulee myöskin huomattua pieniä juoni kohtia, jotka jätetään selvittämättä, tämä johtuen juuri skenaario elementtien lainauksista. Koska anime on visuaalinen media, joitain asioita ei aivan käydä yhtä perusteellisesti läpi kuin VNssä, mutta kuitenkin tarpeeksi.


Satunnaista häröilyä Shiroun kotona.

Ääninäyttelyn ja taustamusiikkien taso on tasaista keskitasoa. Ääninäyttelijöitä kyllä kuuntelee, mutta mitenkään erikoiseen suoritukseen he eivät yllä. Tausta musiikit sopivat ja osataan käyttää oikealla tavalla, mutta mitään mieleenpainuvaa ääniraitaa ei oikeastaan ole. Visuaaliselta puoleltaan FSN:nän anime jatkaa samaa keskitasoa. sopien silmiin mukavasti, mutta olematta mitenkään mainitsemisen arvoista. Paitsi, taistelu kohtauksissa, jolloin animaatio jälki on yleensä tavallista tasoa korkeampi ja erikoisefektit runsaita.


Archer animen paras asia, ja jaksossa 14 näytetään eräskohtaus pidemmin kuin VN versiossa, mutta kuitenkin sekin lopahtaa kesk|ken

Kokonaisuudeltaan Fate/Stay Nightin anime on hyvää keskitasoa, mutta Visual Novellin lukijoille se luultavasti ei tuo mitään uutta (paitsi ehkä jakso 14). Itse suosittelisin katsomaan animen ensin, joka tarjoaa ihan mielenkiintoisen tarinan, ja jos kiinnostus heräsi niin sitten lukemaan alkuperäisteoksen, joka tarjoaa huomattavasti enemmän ja perusteellisemman katsauksen tarinaan ja asioihin joihin edes animessa koskettu.

Arvosana:
8- (jos ei lukenut Visual Novellia)
7 (jos on lukenut Visual Novellin)



"ROAR, olen lohikäärme!" Ja kuin tyhjästä 3D lohikäärme. Jaa.... tässä taisi olla yksi niistä kohtauksissä VN:ssä, mutta taidan olla mainitsematta mitään Nasun umpisurkeasta kirjoitus asusta näissä kohtauksissa.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Good post and this post helped me alot in my college assignement. Thank you seeking your information.